Hướng dẫn cách chinh phục bài thi IELTS Writing General cho người mới bắt đầu

IELTS General Training là một dạng bài thi IELTS phù hợp cho thí sinh có mong muốn xin việc hay định cư tại các quốc gia nói tiếng Anh. Cũng giống như bài thi IELTS Academic, bài thi này tập trung phát triển và đào sâu 4 kỹ năng: Nghe, Nói, Đọc, Viết. Ở bài viết này IZONE sẽ hướng dẫn bạn “công phá” tuyệt đối bài thi IELTS Writing General Task 1, đặc biệt cho người mới bắt đầu. Hãy cùng tham khảo bài viết dưới đây nhé!

[Xem thêm]: [Update 2022] Mọi thông tin về học IELTS General bạn cần biết

Giới thiệu về IELTS Writing General

IELTS Writing General là gì?

Bài thi IELTS Writing General cung cấp cho thí sinh một tình huống cụ thể, và yêu cầu thí sinh viết một bức thư để xử lý thông tin và giải quyết tình huống đó. Những tình huống được đưa ra thân thuộc, gần gũi trong cuộc sống hằng ngày như: thư cảm ơn, thư xin lỗi, thư phàn nàn, thư hỏi thông tin,…. Văn phong của lá thư có thể được viết theo phong cách thân mật, bình thường hoặc trang trọng tuỳ theo tình huống được đưa ra.

Ví dụ: You recently took a trip with a taxi company. The driver behaved in an unacceptable way and you had a lot of problems. You complained to the company but no-one has replied to your complaint. 

Write a letter to the taxi company. In your letter

  • Say why you are writing and how you feel 
  • Explain what happened 
  • Tell them what you would like them to do.

Yêu cầu của bài viết IELTS Writing General

Để đạt được điểm cao trong bài thi IELTS Writing General task 1, thí sinh cần đặc biệt chú ý tới những yêu cầu sau:

  • Độ dài bức thư tối thiểu 150 chữ 
  • Thời gian thực hiện bài thi 20 phút
  • Lựa chọn văn phong cho bức thư phù hợp với yêu cầu đề bài
  • Bố cục của một bức thư, không gạch đầu dòng hay ghi chú

Bên cạnh đó, thí sinh cần đảm bảo 4 tiêu chí chấm điểm trong IELTS Writing, bao gồm:

  • Task Response (25%): Đáp ứng yêu cầu đề bài
  • Coherence and Cohesion (25%): Độ mạch lạc
  • Lexical Resources (25%): Vốn từ vựng
  • Grammatical Range and Accuracy (25%) Độ đa dạng và chính xác của Ngữ pháp

Theo nghiên cứu của chuyên gia IELTS, với 20 phút làm bài, thí sinh cần luyện tập lập dàn ý cho bài viết trong khoảng 3-5 phút, và hoàn thành bài thi trong 15 phút còn lại. Trong phần lập dàn ý, thí sinh cần đọc kỹ đề, xác định chính xác thể loại thư phù hợp với tình huống đề bài đưa ra và lựa chọn văn phong viết phù hợp (formal: trang trọng hay semi-formal: bán trang trọng). Đây chính là bước quan trọng nhất để đạt được điểm cao trong bài thi, bởi đánh trực tiếp vào tiêu chí Task Response.

Các dạng bài IELTS Writing General

Để lựa chọn chính xác phong cách viết thư phù hợp, trước tiên thí sinh cần xác định đúng đắn thể loại thư. Các dạng bài thi IELTS Writing General được phân loại dựa trên hai yếu tố: người nhận và mục đích viết thư.

1. Phân loại theo tiêu chí người nhận

  • Formal Letter – Thư trang trọng

Với dạng bài thi này, người nhận là một tổ chức hay công ty, cá nhân mà bạn không biết rõ. Vì vậy, bạn cần sử dụng ngôn ngữ trang trọng, lịch sử để xử lý tình huống này.

Ví dụ:

 IELTS WRITING GENERAL

  • Semi-formal letter: Thư gần trang trọng

Dạng thư này người nhận là bạn bè, gia đình, người thân hay nhân viên cấp dưới – những người bạn đã từng gặp gỡ và quen biết. Ngôn từ được sử dụng thường mềm mại, gần gũi, thân thiện hơn so với dạng Formal Letter

Ví dụ:

N119 HƯỚNG DẪN CÁCH CHINH PHỤC BÀI THI IELTS WRITING GENERAL CHO NGƯỜI MỚI BẮT ĐẦU

[Xem thêm]: IELTS Writing guide: Hướng dẫn viết IELTS Writing Letter – Viết thư từ A đến Z

2. Phân loại dựa trên mục đích của bức thư

  • Letter of Request – Thư yêu cầu

Dạng bài này thí sinh được yêu cầu viết một bức thư để xin thông tin từ một cá nhân hay tổ chức nào đó. Bạn cần lựa chọn văn phong trang trọng, lịch sự để xử lý tình huống này.

Ví dụ:

IELTS WRITING GENERAL

  • Letter of Complaint – Thư phàn nàn

Với dạng bài này, bạn đưa ra lời phàn nàn hoặc góp ý tới công ty, tổ chức hay cá nhân nào đó về một tình huống cụ thể nào đó. 

Ví dụ:

IELTS WRITING GENERAL

  • Letter of Apology – Thư xin lỗi

Thí sinh viết bức thư này để gửi lời xin lỗi hay cảm thông về một sai lầm được nêu rõ trong đề bài. Người nhận ở đây có thể là cá nhân hoặc tổ chức.

Ví dụ:

 BÀI THI IELTS WRITING GENERAL

  • Letter of Thanks – Thư cảm ơn

Với dạng bài Letter of Thanks, bạn viết thư để gửi lời cảm ơn tới một cá nhân hay tổ chức nào đó bởi sản phẩm, dịch vụ của họ.

Ví dụ: 

BÀI THI IELTS WRITING GENERAL

  • Letter of Advice – Thư gợi ý

Thí sinh viết thư để cung cấp thông tin và  lời khuyên cho một tổ chức hay cá nhân nào đó.

Ví dụ: 

HƯỚNG DẪN CÁCH CHINH PHỤC BÀI THI IELTS WRITING GENERAL CHO NGƯỜI MỚI BẮT ĐẦU

  • Letter of Condolence – Thư chia buồn

Ở dạng bài này, thí sinh sẽ viết một bức thư để gửi lời chia buồn tới một cá nhân hay tổ chức về một tình huống cụ thể.

Ví dụ:

 IELTS WRITING GENERAL

[Xem thêm]: Tài liệu luyện thi IELTS General – Chia sẻ, review trọn bộ từ A – Z

Các cấu trúc thường dùng trong bài thi IELTS Writing General

  • Dear + Tên người nhận: cách viết này phù hợp với lá thư bán trang trọng, với người nhận là bạn bè, gia đình và người thân
  • Dear Mr/Ms/Mrs. + Họ người nhận: lời chào hỏi này thích hợp với người nhận là đối tượng bạn chưa thân quen (cá nhân của các tổ chức,….). Cách viết này đặc biệt phù hợp để viết thư xin việc, thư cho đối tác,…
  • Dear Sir/ Madam: cách viết này được sử dụng khi đề bài không cung cấp thông tin của người nhận
  • My name is + Tên người viết: giới thiệu bản thân
  • I am writing this letter to + mục đích viết thư
  • I am looking forward to your response,….
  • Should you need any further information, please feel free to contact me/ Please tell me if + vấn đề,….
  • Best Regards/ Yours sincerely/ Yours faithfully/ Sincerely…… :thư trang trọng
  • Best Wishes/ Warm Regards/ Lots of Love/….:thư bán trang trọng
  • Apologizing: Please accept my sincere apologies for… /I am very sorry about… /Sorry for… 
  • Asking for help: I’d be grateful if you could… /I would appreciate it if you could… /Could you please… 
  • Asking for information: I am writing to enquire about… /I am writing to find out about… /I would like to know about… 
  • Closing: I look forward to hearing from you /I look forward to seeing you /I look forward to meeting you
  • Complaining: I am writing to express my dissatisfaction with… /I am writing to express my annoyance with… /I’m not happy with… 
  • Expressing satisfaction: I was delighted to learn that… /I was thrilled to hear that… /I was very glad to hear that… 
  • Expressing concern: I am writing to express my concern about… /I was very sorry to learn that… /I was really sorry to hear that… 
  • Giving bad news: I regret to advise you that… /I regret to inform you that… /I am sorry to tell you that… 
  • Giving good news: I am pleased to advise you that… /I am delighted to inform you that… /I am happy to tell you that… 
  • Giving reasons: This is due to… /This is a result of … /This is because… 
  • Making suggestions: Perhaps it would be useful to… /Perhaps it would be possible to… /It might be helpful to… 
  • Thanking: I am extremely grateful for…/I really appreciate… /Thank you for…

Bố cục của bài thi IELTS Writing General Task 1

Bố cục dạng bài IELTS Writing General Task 1 được chia thành 4 phần. Cụ thể:

Phần chào hỏi

Chào hỏi là một bước không thể thiếu khi viết một bức thư. Trong phần này, thí sinh sẽ giới thiệu người nhận thư và thông qua cách chào hỏi cũng có thể xác định được tính chất của bức thư là trang trọng hay bán trang trọng. 

Thí sinh cần đặc biệt chú ý tới thông tin về người nhận thư được cung cấp trong đề bài. Tùy theo từng đối tượng cần có cách chào hỏi thật phù hợp. Nếu xác định sai tính chất của bức thư, có thể bạn sẽ bị “đánh trượt” tiêu chí Task Response.

Ví dụ:

  • Dear James/ Mary
  • Dear Ms.Hong
  • Dear Sir/ Madam

Phần giới thiệu

Ở bước này, thí sinh cần giới thiệu bản thân, lý do viết thư và giải thích tình huống được nêu ra trong đề bài một cách cụ thể, chi tiết. Tuy nhiên, nếu người nhân thư là gia đình, người thân, bạn có thể không cần trình bày dài dòng và đi thẳng vào tình huống cần được giải quyết.

Ví dụ: My name is Trang. I am writing to thank you and your staff for making our celebration meal so special last Friday evening.

Phần thân bài

Đây là phần chính của bức thư. Tại đây, thí sinh cần đưa ra những thông tin chi tiết hơn về tình huống. Thí sinh phải đặc biệt xử lý đề bài để có đầy đủ thông tin khi triển khai bài làm.

Tùy theo từng tình huống khác nhau, bạn có thể chia thân bài thành từng đoạn văn nhỏ, mỗi đoạn văn nêu một ý chính.

Ví dụ: Với đề bài sau

BÀI THI IELTS WRITING GENERAL

Thí sinh có thể bám theo yêu cầu được nêu rõ trong đề bài để hoàn thành tốt phần thân bài. Ở ví dụ này, bạn có thể chia thành 3 đoạn văn với 3 ý chính:

  • Giới thiệu bạn của mình về buổi hòa nhạc
  • Giải thích lí do tại sao bạn không thể tham dự
  • Giải thích chi tiết cách bạn của mình có thể nhận được vé của buổi hòa nhạc đó

Với cách làm này, thí sinh có thể đánh trúng tiêu chí “Task Achievement”, đồng thời không mất nhiều thời gian vào quá trình lập dàn ý, xây dựng ý tưởng.

Phần kết/ chữ ký

Thí sinh kết thúc lá thư và yêu cầu lời hồi đáp, nếu cần thiết tại bước này. Giống như phần chào hỏi, phần kết thúc và chữ ký phụ thuộc vào người nhận là ai.

Xem thêm: Tổng hợp các câu hỏi IELTS Writing Task 1 và các mẫu câu trả lời hay nhất

Mẫu đề thi và ví dụ tham khảo

You recently took a trip with a taxi company. The driver behaved in an unacceptable way and you had a lot of problems. You complained to the company but no-one has replied to your complaint. 

Write a letter to the taxi company. In your letter 

  • say why you are writing and how you feel 
  • explain what happened 
  • tell them what you would like them to do. 

Write at least 150 words.

Model answer:

Dear Sir/Madam, 

I am writing to express my dissatisfaction with the service I have received from your taxi company both during my ride and in dealing with my subsequent complaint. 

Last Thursday (3rd of March), I took one of your taxis to go to an important business meeting in the city. Although the driver said he knew the address I wanted to go to, he took me to the wrong address. This made me late for my appointment. When I complained about his mistake, he became angry and shouted at me. I refused to pay the fare and he then started to threaten me. I took down his information and left the taxi while he was shouting, and I immediately wrote a letter of complaint to your company. However, I am very disappointed to find that I haven’t received a letter of apology for the driver’s behaviour. As a representative of your company, he should behave in a courteous manner; particularly because it was the driver who had made the mistake. 

I would like to recommend that you train your staff to behave in a polite manner to customers. I also expect an apology for your employee’s behaviour towards me. 

Yours sincerely, 

Jimmy Perez (203 words)

Write a letter to your internet service provider to complain. In the letter: 

  •  Describe the problem and why you are unhappy 
  •  Arrange for an engineer to visit your home 
  •  Request a reduction in your bill 

Model Answer:

Dear Sir or Madam, 

I have been a satisfied customer of yours for over a year, but recently my connection has become intermittent. Even when it is working, it is so slow that it is unusable. 

I have actually informed your customer service department of this via phone on two separate occasions, and the problem has now been ongoing for around ten weeks. I would like to request that an engineer be sent to my property since all attempts to resolve the issue remotely have failed. If you could contact me at this email address to arrange a suitable time, that would be great. 

Furthermore, since I have not received the advertised service for two-and-a-half months, I do not believe I should be charged for this period. The amount equates to £98.49; I will accept either a payment or a reduction in the total of future bills. 

I hope we can resolve this situation promptly. 

Regards, 

Robert Smith

Last month you had a holiday overseas where you stayed with some friends. They have just sent you some photos of your holiday. 

Write a letter to your friends. In your letter: 

  • thank them for the photos and for the holiday 
  • explain why you didn’t write earlier 
  • invite them to come and stay with you 

Write at least 150 words. 

You do NOT need to write any address. 

Begin your letter as follows: Dear __________ 

Model Answer: 

Dear Ajay and Sunita, Thanks so much for your kind letter, with the lovely photos of my holiday in Mumbai. Sorry for the delay in replying, but your package arrived as I was about to leave town on a business trip. I’ve just returned to Toronto today. 

Looking at the photos brings back so many happy memories of the times we spent together and the wonderful hospitality you extended to me. I felt completely pampered by both of you! You surrounded me with warm friends, tasty food, amazing sights, great shopping, unforgettable cultural events and laughter-filled evenings. I would have been lost without you! I can’t thank you enough. 

These good memories gave me an idea. I know you’ve always wanted to visit Canada. Why don’t you plan a holiday and stay with me this summer? The weather is great at that time of year and I could take two weeks off from work. Aside from seeing Toronto, we could drive to Niagara Falls, Thousand Islands, Montreal, Ottawa, and Quebec City. I would be thrilled if you could make it. 

Thank you both again for the beautiful holiday and the photos, which are already up on my wall. Now, I’m really looking forward to hearing from you. 

Warm wishes,

Carol 

(205 words)

You are due to start a new job next week but you will not be able to because you have some problems. 

Write a letter to your new employer. In your letter

  • explain your situation 
  • describe your problems 
  • tell him/her when you think you can start. 

You should write at least 150 words. 

You do NOT need to write your own address. 

Begin your letter as follows: Dear ……………, 

Model Answer:

Dear Ms Barnes, 

I am writing concerning the position of Assistant Office Manager that I am due to begin next Monday. However, a problem has arisen. 

As you know, I currently work for my uncle’s food-packing business, and you will remember from my interview that I have gained valuable experience there. Unfortunately, he has had to go into hospital for an operation, leaving my aunt in charge of both the home and the business. She has asked me, as this is a particularly busy time of year, to stay on and help her with the running of the office. 

I realise this will be inconvenient to you, but very much hope that, given the circumstances, you would be prepared to allow me to take up my position with you two weeks later than planned. 

I would like to emphasise that I remain very keen to work with you, and that I will be gaining further useful experience during this time. I look forward to hearing from you. Yours sincerely, 

John Forbes

On a recent holiday you lost a valuable item. Fortunately you have travel insurance to cover the cost of anything lost. 

Write a letter to the manager of your insurance company. In your letter

  • Describe the item you lost 
  • Explain how you lost it. 
  • Tell the insurance company what you would like them to do. 

Model Answer

Dear Sir or Madam, 

I am writing in connection with a laptop I lost last weekend which was under the travel insurance with your company. 

That was the ‘HP’ brand laptop which I bought last month with a price of USD 650.00. It was black colored and with the latest i-7 core processor technology covering a 2 years of warranty.

I have visited Goa to spend my yearly holiday along with my entire family member. The laptop was stolen from my hotel room where we were at sea beach. It is to be mentioned here that the room was locked during that time. After returning I found myself in this unpleasant situation and contacted to the hotel authority immediately and made a serious complaint. Moreover, I have made a General Diary to the nearest police station for the same reason. The copy of the GD is enclosed here. 

Therefore, I request you to properly investigate the matter and arrange to pay the claimed amount under insurance by a cheque at an early date so that I can purchase a new one. Your early action in this regard will be highly appreciated. 

Yours faithfully, 

John Jolly

Hy vọng với những chia sẻ trên đây của IZONE đã giúp bạn có thêm tự tin, chinh phục bài thi IELTS của mình hiệu quả nhất. Chúc bạn thành công.